Sluit uw verzekering nog aan bij uw bedrijfsactiviteiten
Het Nieuwe Normaal
De horeca, bioscopen, concertzalen en theaters zijn 1 juni 2020 weer opengegaan. Langzaam hopen wij weer terug te gaan naar het nieuwe “normaal” waarbij iedere ondernemer zich weer met passie kan storten op zijn onderneming. Voor veel bedrijven heeft het coronavirus de nodige impact. In een aantal branches heeft het coronavirus zelfs geleid tot het volledig wegvallen van de omzet. Ook zijn er bedrijven waar dit gelukkig minder invloed heeft gehad of ontstonden er creatieve ideeën waardoor er toch nog inkomsten zijn gegenereerd.
Creativiteit
Hieronder staan een aantal voorbeelden van creatieve ideeën waar ondernemers mee aan de slag gingen:
- Restaurants zijn gestart met het bezorgen of afhalen van maaltijden.
- Bedrijven produceren nieuwe producten zoals schermen of mondkapjes die normaliter niet geproduceerd werden.
- Bedrijven lenen hun personeel uit aan andere bedrijven.
- Een bedrijf in licht en geluid bezorgt met zijn vrachtwagens tuinmeubelen voor diverse winkelketens.
Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Een aantal ideeën zijn zo succesvol dat ondernemers ervoor kiezen deze voort te zetten.
Sluit uw verzekering aan?
In de afgelopen periode gingen een aantal verzekeraars soepel om met wijzigingen van activiteiten en de dekking op diverse verzekeringen. Toch blijft het belangrijk om wijzigingen aan ons door te geven om bij schade problemen te voorkomen en te zorgen dat uw verzekeringspakket goed aansluit bij uw wensen en risico’s.
Een aantal gestelde vragen
Een aantal ondernemers nam al contact met ons op. Hieronder staan een aantal vragen met de bijbehorende antwoorden.
- Ik leen medewerkers uit aan een ander bedrijf. Ben ik verzekerd als er schade ontstaat door of aan mijn medewerkers?
Allereerst is het belangrijk om als uitlenende partij met de inlenende partij een overeenkomst te sluiten waarin afspraken worden gemaakt. Denk hierbij onder andere aan het opnemen van een artikel over de aansprakelijkheid. Wat kan er zoal gebeuren? Denk onder andere aan schade ontstaan door uw werknemer en aan uw werknemer, zijnde werkgeversaansprakelijkheid zoals letselschade. Immers uw medewerker is op uw bestaande aansprakelijkheidsverzekering verzekerd in de hoedanigheid van werkend voor uw bedrijf en in de regel niet als werkende (en onder toezicht) voor een derde bedrijf, ongeacht of dit een gelijke branche dan wel een afwijkende branche betreft. Dit kan ook gelden voor de zogenaamde Wegas-dekking (werkgeversrisico bij besturen voertuig tijdens werkzaamheden).
Leent u personeel uit? Neem dan contact op met een jurist voor het opstellen van een overeenkomst en neem contact met ons op om te bekijken of u in uw eigen verzekeringen zaken moet aanpassen.
2. Tijdens de coronamaatregelen ben ik gestart met andere werkzaamheden. Werkzaamheden die niet vallen onder de omschrijving zoals nu vermeld op mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Moet ik hiervoor iets aanpassen in mijn verzekeringen?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan opslag voor andere bedrijven, bezorging in de horeca, installatiewerkzaamheden naast levering.
Deze uitbreiding van activiteiten is niet standaard verzekerd op uw aansprakelijkheidsverzekering en de hierboven reeds eerder aangehaalde Wegas-verzekering. U moet er niet aan denken dat een personeelslid letselschade oploopt tijdens uitvoering van deze werkzaamheden en u als werkgever hier geen verzekeringsdekking voor heeft.
Het is dus noodzakelijk als uw nieuwe activiteiten gaat ondernemen, tijdelijk of blijvend van aard, dit direct bij ons meldt, zodat wij polissen hierop kunnen inrichten voor u.
3. Vanuit de gemeente krijg ik de mogelijkheid mijn terras uit te breiden op mijn eigen locatie of elders. Ben ik hier standaard voor verzekerd?
Doorgaans is terrasmeubilair buiten niet standaard verzekerd op verzekeringspolissen. Hierbij denken we niet uitsluitend aan het meubilair, maar ook bijvoorbeeld aan parasols, verlichting en heaters. Indien er dekking is dan kan deze dekking zich wellicht beperken tot brand en is dus diefstal onder andere niet verzekerd. Niet alle verzekeraars zijn bereid een diefstaldekking te verzorgen. Wenst u deze dekking? Dan bekijken wij graag de mogelijkheden voor uw situatie. Als verzekeraars een diefstaldekking bieden, zullen zij hiervoor aanvullende preventieve maatregelen eisen.
Heeft u al een dekking afgesloten voor uw terras? Dan geldt deze niet automatisch voor een andere locatie. Heeft u op dit moment uw terras op een andere locatie staan dan uw bedrijfsadres of slaat u terrasmeubilair elders op? Dan moet dit op de polis vermeld staan.
Heeft u vragen over het verzekeren van uw terras? Neem dan contact met ons op om te kijken wat voor u de mogelijkheden zijn.
Contact
Heeft u vragen of wilt u wijzigingen doorgeven? Wij zijn u uiteraard graag van dienst. U kunt ons op werkdagen bereiken via telefoonnummer 073 – 303 30 50.